Ett litet reportage från Budapest.

I torsdags tog vi flyget från Köpenhamn till Budapest. När vi satt på flyget så började en kille, som senare visade sig heta David, att prata med oss. David jobbade i Köpenhamn men var från Budapest, så han kunde ge oss lite tips och det bästa av allt var att han skjutsade oss från Flygplatsen til vårt hotell. Det är härligt med såna här oväntade möten med människor tycker jag.

Vår första dag började vi med att ströva runt på olika gator, bara för att se oss omkring. Sedan var vi givetvis tvungna att promenera upp på Gellertberget, det var svettigt och varmt vill jag lova. Men det var det värt den fina utsikten.

När vi kände oss trötta stannade vi till och tog en bit mat, sedan promenerade vi vidare och fick se denna orkester uppträda, men vad man inte ser på bilden är att det var en man till höger som inte tillhörde bandet som stod och dansade i sin lilla egna värld, han var nog mest underhållande.

Innan vi beslutade oss för att gå hem till hotellet på kvällen så stannade vi till och fikade på vackra, New York Café. Inredningen var hur fin som helst, det kändes som man tillhörde societeten när man satt där inne och fikade, även om vi mest bestod av en massa turister.

Under lördagen åkte vi med en sightseeingbuss för att lättare kunna se oss omkring i Budapest.

När vi kände oss hungriga stannade vi till på ett hippt hamburgerhak, maten var god, men personalen var inte särskilt trevlig.

När vi kände oss mätta så hoppade vi på en färja och åkte ut på kanalen för en liten guidad tur. När vi satt på båten passade vi på att köpa oss varsitt glas vin och öl, det var himla billigt jämfört med Sverige.

När båtturen var över promenerade vi till de judiska kvarteren, först kollade vi i secondhand butik och sedan gick in på det här coola stället och drack cider.

Därefter promenerade vi hem i solnedgången, vår sista kväll i Budapest. Under söndagen hann vi strosa runt i stan och fika på Astoria Café, som även det var ett fint ställe. Därefter tog vi en taxi som körde oss som en galning till flygplatsen och sedan flög vi hem. Himla bra resa, tyckte vi hann se mycket under våra dagar i Budapest.