Konsten att finna vackra objekt i en skidbacke.

Avresan till Sälen var planerad till klockan 9. Jag och min vän Lovis klev efter bara några timmars sömn upp vid 7. Efter att ha segat oss igenom de två timmarna ställde vi upp oss i våra jaktpositioner med väskorna i beredskap för den eventuella fienden som i detta fall var min familj. Vi väntade spänt på att få springa in i bilen som dessvärre var låst. I ett desperat försök att få tag i bilnycklarna tvingade jag ut min bror för att leta efter min fader. Men icke, han var ingenstans. Vid 10 tiden dök den rackaren upp. Då var vi redan en timme försenad. Som vanligt höll vår planering inte alls. Men efter många om och men, kom vi slutligen iväg och hamnade på Konsums parkering. Efter det var vi tvungen att vända tillbaka hem igen eftersom min pappa som vanligt fick ett nervöstutbrott och var tvungen att kolla om spisen Verkligen var avstäng, vilket den som vanligt var. Därefter påbörjade vi den långa resan till Lindvallen, Sälen. Vi stannade och åt på en dragig liten restaurang i Ludvika. Det var också då jag såg det vedervärdigaste hus jag någonsin skådat i mitt korta, men händelserika liv. Huset var lila. Vem målar ett hus i en sådan anskrämlig färg?! För övrigt såg det mer eller mindre ut som en kartonghus. Nog om det. Jag roade mig på restaurangen med att reta min bror. Han skulle nämligen få en leksak i sin meny och då sa han klistermärken, vill jag ha! Då sa jag med en retsam ton: Tjejklistermärken, ska du ha sånna? Han kollade olyckligt och valde istället en plastig dinousarie. Han ville väl behålla sin lilla manliga värdighet. Senare stannade vi i Borlänge, där man vill bo länge. Haha. Samma skämt, varje år. Min far, Lovis och jag letade efter en rånarluva i kupolen. Det var en ganska komisk situation. ?Hej, jag skulle vilja köpa en rånarluva?. Undra vad folk tänkte om oss. Kupolen är för övrigt Sveriges bästa köpcentrum, så kompakt liksom. Nästan så där att man bara vill åka dit för att handla. Sista stoppet var på någon halv shaskig statiol mack. Jag hittade någon slag flaska med vad som såg ut att vara parfym på toan. Givetvis ville jag studera innehållet och lyckades spruta ner min jacka med vad som visade sig vara aftershave. Vem har sånt på en mack? Jag fick helt enkelt lukta man resten av kvällen. Yack! Jag lyckades att övertala min far med min silkeslena röst att köpa godis. Det funkar varje gång. ?Visst skulle gooodis vara gott??. Resterande delen av resan plågade jag mina föräldrar med Älskat ivor-låten.

 

23/2

Vaknade av att min bror hade roligt med fjärrkontrollen. Han körde med höja-sänka-höja-sänka stilen. Lyckades få upp Lovis ur sängen. Sedan åt vi frukost, medan de som inte åt frukost desperat försökte komma in på toan. Lönlöst. Sedan gav vi oss ut i kylan, det var svinkallt ?16 grader. Vi åkte de flesta backarna men det tog mer eller mindre halva dagen att ta sig till de svarta backarna. När vi halvt räddade vi våra arma lemmar med att stänga in oss i en värmestuga. Vet inte hur länge vi satt där inne, men när vi kom ut hade iaf temperaturen höjts ute. Vi åkte Adam-backen.! Den var svart, den var inte läskig men härlig! Det kittlades lagom i magen. Vi hittade också många vackra liftvakter. Vilka snyggingar. Jag gjorde också två goda gärningar den dagen 1. Plockade upp en pojkes stav, som han tappade i liften. 2. Jag tog upp en killes skida och gav den till honom. Jag är en bra människa.  Efter vi åkt klart skidor begav vi oss till sälfjällstorget och tittade på en barnfilm och stjälde godis från barn. Ja, egentligen tog vi ju inte från barnen utan från en bord med godis som var avsett för barn. Därefter gick vi hem och sminkade oss. Vi var helt oigenkännliga efter våra äventyr med sminkborsten. Två fjollor i lyxförpackning. Strax före nio begav vi oss till ?Discot? som skulle bli kvällens höjdpunkt. Redan innan vi nåt vårt mål började pojkar med målbrottsröster ropa efter oss. Men vi gav inte vika, vi satsade på mer än lammkött. Men redan vid ingången uppstod problem, det fattades en tio för att vi skulle kunna utföra våra strapatser på dansgolvet. Men den snälla vakten släppte in oss ändå, det var ett seriöst disco med oseriösa fjortisar. Det första som händer är att jag och Lovis går in på en toa för att checka in oss själva och inne på toan står världens sötaste kille, med mörkt halvlångt hår och chokladbruna ögon. Åh, jag var nästan i himlen. Han ursäktar sig och smyger förläget ut från toan. Efter att vi noga studerat varje por i våra arma ansikten dansar vi in på dansgolvet, ja nästa iaf. Inne i rummet sitter den söta killen och hans blonde vän. Vi sätter oss en halv meter ifrån. Jag och Lovis diskuterar strategier för att få honom och hans vän på fall. När jag precis har bestämt mig för vad jag ska säga och är på väg att resa mig, flockas en drös med fjortis runt dem. Då hatade jag nästan mig själv för att jag inte var snabbare. Jag stirrar surt på dem och önskar att de bara kunde smälta ihop till en pöl av smutsvatten. Äckliga dockliknande fjortisar med ett brunkräms lager tjockt som Antarktis. Efter att de fnissandes tassat iväg, såå sätter sig Lovis och jag bredvid killarna som presenterar sig som Simon (den mörkhåriga) och Linus (blondie.). Det går knappt att urskilja mycket av vad som sägs i vår konversation pågrund av den alltför höga musiken som dånar i rummet. men jag uppfattar att han är från Uppsala och att han är 17. Mer hinner vi inte för de vill ha luft, vi följer inte med. Sedan tappar vi bort dem. Senare ser jag honom med fjortisgänget och en med en ful tjej i knät, han ser väldigt obekväm ut. Låt oss kalla honom ?The Virgin? Lovis och jag hittade på det fina namnet. Han såg helt vilsen ut bland tjejer. Jag kunde inte släppa den gossen med blicken på hela kvällen. Jag vet inte vad det var med mig för jag är inte typen som blir helt besatt av en kille som jag har sett mindre än en timme på en kväll. Men jag tror det var hans chokladbruna ögon och heta rutiga skjorta som fick mig på fall. Sedan dansade han med en tråkig, kort liten pygmé tjej. Jag blev skitsur och funderade nästan på att hämnas genom att snärja hans vän blondie Linus. Jag lät bli. Skadan var redan skedd. Om han ville vara olycklig resten av livet, så var det upp till honom. Efter deras dans så dissade hon honom, totallt. Jag jublade, sedan stirrar den stackaren olyckligt efter henne resten av kvällen. Jag bestämmer jag mig för att ha så roligt som man bara kan utan utan att tänka allt för mycket. Han skulle inte få förstöra min kväll. Lovis och jag dansade sedan vilt och släppte alla hämningar. Lovis viskade att det var en kille som tittade på mig. En stund senare började han dansa med mig, jag försökte desperat fokusera mig på honom. Men han var varken min typ eller särskilt bra på att dansa. Så jag lämnade honom efter, med kommentaren: ?ehh.. måste gå, min kompis vill det? Han stirrade olyckligt på mig och sa ?nej, snälla gå inte? jag försvann snabbt som ögat. Im born to be mean. Sedan lyckades jag urskilja Chokladbruna ögon som tittade olyckligt på tjejen han dansat med som flörtade med en annan. Där stod vi killen jag nobbat, jag, chokladbruna ögon och fjortisen, vilken såpa. Men Lovis och jag var riktigt populära på dansgolvet, trots brist på fjortisutseende. Man kan faktiskt vara naturligt snyggt. (Även om jag använde lite rouge).När klockan närmade sig 1 så bestämde jag mig för att jag var tvungen att göra något radikalt (efter Lovis övertalningar). När vi tog fram jackan satte sig Chokladbruna ögon och Blondie vid oss och då var det rätt tillfälle. Jag stegade fram till honom och frågade om vi kunde dansa. Sagt och gjort. Det var underbart och han luktade himmelskt. Efter dansen gick jag och Lovis hem till stugan. Den ena lyckligare än den andra.

 

24/2

Vi påbörjade vår resa till Trysil.. Min första gång till landet Norge. Vi blev självklart försenade, men vad hade man annars kunnat vänta sig?

Efter att ha åkt fel några gånger kom vi slutligen fram till vårt mål, bara 1½ timme bort. Det var bättre än jag hade väntat mig. Långa härliga backar. Härlig snö och lagom kallt. Lovis och jag hade slutligen funnit paradiset. Bästa stället jag åkt skidor på, någonsin. Överallt strömmade det ut engelsk eller svensk musik ur högtalarna. Stackars norrmän, verkar inte kunna producera någon egen musik själv. Vid två tiden åt vi lunch, dyr lunch och ändå var det inget märkvärdigt. Jag mötte en gubbe som luktade som chokladbruna ögon och hoppade till. Men det var inte han, utan en halvt pensionerad man. Det var även den dagen jag bestämde mig för att en Sälen tröja, det skulle jag ha. Jag tvingade mina föräldrar att stanna i hundfjället där Lovis och jag desperat letade efter någon affär med Sälen tröja. Jag hittade inget. Men jag lyckades att få en expedit att tala om för mig var man kunde köpa sånna. På kvällen åkte jag, Martin och Lovis skridskor. Det var hur mysigt som helst tills Martin blev akut kissnödig och jag fick springa iväg med honom till stuga. Sedan skulle Lovis och jag ut för att göra något ärende och då mötte vi en avstängd lift varpå Lovis utbrister ?man skulle sätta på liften? Sedan sätter hon sig på liften! Och fattar det komiska och därefter asgravar vi. I en stuga några hus bort från våran ser jag ett par som står och grovhånglar inne i hallen. Lovis och jag diskuterar om det var ett ungt par och jag konstaterar det genom att säga: ?Han måste vara ung, han hade ju bröst..? (sedan kommer jag på att det var ryggmuskler jag skulle säga, istället för bröstmuskler). Haha.. det är inte ofta man stöter på män med bröst på ryggen^^

På kvällen dricker vi te och jag råkar på något vis stöta till Lovis som spiller ned sig själv med hett tevatten. Man kan ju inte bara ha roligt :P Carl i Love actually är het!



 


25/2

Efter att ha utrymt stugan vid en så tidig tid som 9, begav vi oss till Gustavstorget för att åka skidor, alla utom jag som skulle åka Snowboard. Vi började lite lätt med en röd backe (!) Jag hade bara åkt snowboard två gånger innan, men jag klarade mig hyfsat bra. Förutom att jag nästan knäckte nacken i ett fall. Jag vågade knappt röra mig efter det fallet, men jag klarade mig med en lättare hjärnskakning. Sedan fortsatte vi att åka i röda backar och snögubbe land var helt klart bäst! Där kunde man prata med snögubbar om man hade tråkigt. En av snögubbarna talade om för oss att han var rätt ensam och att han funderade på att söka till ?Bonde söker fru? Dagens citat, helt klart! Vid dagens slut var jag riktigt duktig, för att vara nybörjare. Mamma råkade klämma Lovis fingrar i bildörren, den stackaren fick utstå mycket på den här resan. O istället för att ta in motell, som det var tänkt från början, åkte vi hem. Sedan måste jag nämna att Ja, jag fick min Sälen tröja tillslut. Vi såg cirka 10 bilar under resan som hade kört av vägen, rekord många. Sedan körde vi nästan på världens största älg. Vi klarade oss, jag tackar Gud för det. Slutet gott, allting gott.

    

Kommentarer:

1 Josefine:

Åååhw! Jag elskar IVOR! hahaha. ^^ den låter är sååå underbar. ;) Det låter ju som att ni hade riktigt trevligt ju, och äntligen fick jag höra hela historian om "chokladbruna ögon-killen". Underbart. :) Och du, min mormor och morfar bor i Ludvika, så jag vet vilket hus du menar. Det är hemskt.. ^^

2 Johanna:

Hejsan.... det där med att lukta man känner jag igen!! När jag skulle åka hem från wales i somras fick "ledaren", en man i sextioårsåldern, för sig att pussa mig på kinden (dom kanske gör så där). Hur som helst så hade han någon parfym på sig så resten av den dagen gick jag omkring i ett moln av herrparfym. Mysigt!

Ses i skolan, kram.

3 martinsundberg:

kul att du tycker det=D

Kommentera här: