Allt är inte guld som glimmar

Idag kom jag på att jag är rädd för välstylade affärer, jag menar sånna där affärer som är snyggt inredda med dyra märkeskläder och uppklädd personal. Ibland händer det faktiskt att jag smyger mig in i sånna affärer bara för att få känna känslan av att vara omgiven av kläder som kostar flera tusen och drömma mig bort hur mitt liv skulle se ut om jag faktiskt kunde köpa allt jag ville ha.


 När man väl smyger in i affärerna är de alltid så folktomma att expediten genast springer fram och frågar om man behöver hjälp och för att utveckla drömmen om att vara en välklädd kvinna så svarar jag givetvis "Ja". Ovetande om vilka konsekvenser ett Ja kan få. Genast blir man tillfrågad vad man är ute efter, kavaj, aftonklänning eller kanske bara något ledigt? Eftersom man inte ens är menad att vara inne i affären så skakar man bara dumt på huvudet varpå expediten genast slänger fram minst tre olika outfits och sedan knuffar iväg en till ett av provrummen. Sedan provar man glatt plaggen och kan inte låta bli att små le åt tanken, bara för att man vet att man aldrig skulle kunna köpa något sådant.


Mitt i tankegångarna så rycks plötsligt skynket bort och expediten säger med övertygande stämma att "Meeeen guuud den sitter ju som smäckat på dig, tänk den kan du ha på fester, men inte bara det utan även i skolan eller varför inte på någon resa?". Själv vågar man inte ens kolla på prislappen utan slänger snabbt fram någon dum kommentar om att man först måste fråga sin mamma om pengar, innan man snabbt skyndar vidare och lämnar den stackars frågande expediten med alla plaggen i famnen.


Jag kan inte låta bli att få dåligt samvete över all tid hon spenderat på mig och någonstans väcks en svag tanke om att "Om jag inte köper nåt på två månader, så kanske jag har råd med den här". Men innerst inne vet jag att livet inte fungerar så och istället undviker jag affären för all framtid i rädsla för att bli utskäms ännu en gång. Men känslan av att vara någon annan för en stund, den är i varje fall fin.


Ibland vill man bara stoppa huvudet i sanden. Då är det fint att ha en Ivannia som köper en stor godispåse åt en <3 Tack.

Kommentarer:

1 Ivannia:

Åh Jessica. Du KAN ju skriva. Det där var en krönika hallå, mycket bättre en något jag någonsin skrivit! Jag ska skria som du istället, så blir folk inte lika ledsna. Och ja, skolan är inte lika kul utan dig <3. Ditt fån.

2 Ivannia:

Förresten. Jag tänker skicka din text till NT. Så att du vet.

3 Jesc:

lustigt att man inte har sett någon reklam om filmen när den kom ut, inte vad jag minns i alla fall.

Spy är skönt efterråt! så man kan få ur sig de dåliga i kroppen.

4 Linnea:

nää...som sån där värd som river biljetter och visar vägen och så...

5 Linnea:

jag tror jag menade mer än att inget går upp mot en dans med dom när man inte har dansat med dom på flera månader. Dej har jag ju dansat med i tre helger i rad...så det var inget mot dej...:P

Kommentera här: